Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. februar 2013

Rustænder midt i København.

Kære fuglevenner.

Min kæreste fik i dag øje på hvad hun kaldte "nogle iøjnefaldende tyndskidsfarvede ænder" på sin gåtur rundt om Sankt Jørgens Sø ved 13.50-tiden. Jeg cyklede selv forbi for at se nærmere, og ganske rigtigt, blandt vrimmelen af blishøns, rørhøns, troldænder, svaner og måger stod der på den tynde is fire helt lysebrune ænder med hvidgule hoveder. Da jeg hverken havde kikkert eller fuglebog med skyndte jeg mig hjem til boghylden. Efter en grundig gennemgang af ande- og gåsearter kom vi frem til, at der måtte være tale om de i Danmark relativt sjældne rustænder. Vi gik tilbage til søen og tog nogle billeder af dem (desværre kun med iPhone, uploadet under observationen) og vi er enige om, at der ikke kan være tale om andet end rustænder. Er det ikke ret unikt at finde denne and midt i København?

Pelle


Foto: Pelle Berg / Skt. Jørgens Sø 27/02/13

De senest indberettede arter i Naturbasen: