Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. april 2007

DR2 om Lille Vildmose

Hej,

Jeg har netop set en kort udsendelse om et af "Danmarks Vidundere": Lille Vildmose i Himmerland. En udsendelse jeg havde set frem til. Men skuffet blev jeg.

Her var endelig en mulighed for at "banke lidt fornuft" ind i den almene dansker - en snak om ødelæggelse pga. sphagnumproduktion, og om tilgroning med græs og birk pga. regnens høje kvælstofindhold.

Der blev indledningsvis sagt at vores guide bl.a. arbejdede for en retablering af mosen... Det startede godt. Men det var så det. Resten var bare en overfladisk rundvisning hvor vi så et par vildsvinegrislinger og en brølende kronhjort.

Faktisk så man en lille tog der fragtede nygravet sphagnum væk fra mosen, men det mundede ud i en historisk fortælling om hvorfor man før i tiden og idag udvinder sphagnum i Lille Vildmose. Ingen kritiske røster.

Tilgroning blev heller ikke nævnt. Det tætteste vi kom var en bemærkning om at sphagnummosserne jo fik al deres næring fra regnen - og at den jo ikke indehold næringsstoffer, eller "helst ikke skulle."

Afslutningsvis var der ingen diskussion om højmosens usikre fremtid eller omtale af planer om etablering af nationalpark. Om hvilke trusler der kan gøre det af med dette danske vidunder - eller bedre: Hvad der skal til for at bevare mosen for eftertiden.

Det var for tamt. Øv...

PS: Genudsendes iøvrigt d. 22/4 kl. 17.45-18.05 på DR2.

Mvh.,

Erik

De senest indberettede arter i Naturbasen: