Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. marts 2013

Hvilken svamp småsvamp

I august og frem til november fandt jeg disse svampe på en mark, liggende lavt, og ud til havet. Marken var en byg-stubbemark med kløvergræs i bunden, og bar præg af gyllespredning, samt en jævn mængde dyreeskrementer formentlig efter rådyr.

Stokken er ca 5-10cm høje og næsten altid en smule twistede, og hattene er omkring 0,5-2cm brede. Lamellerne er grå-brune, og hatten spænder fra mørk cremet hvid over grå og til helt gullige eller mørkebrune, måske afhængig af alder, og de kan være gennemfarvede, eller lidt "gennemsigtige" i det. Uagtet dette bliver de alle gyldengule når de tørres, hvilket de øjensynligt ikke tager skade af - ditto fryses.

De står i tusindvis, ikke i "klaser" men jævnt fordelt, og jeg vil anslå, at man kan samle et kilo i timen. Kan ikke finde den i nogen alm. svampebøger, så før jeg næste sæson spilder en masse tid på at samle giftige småsvampe, håber jeg at nogen herinde kan give mig oplysninger om svampen. Jeg smagte lidt på en, og smagen er meget svampet, lidt af muld, men meget neutral i nuancerne.


Foto: Lagt til tørring. Bemærk differencen i farverne

De senest indberettede arter i Naturbasen: