Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

12. marts 2013

Musvit i sort/hvid?

Jeg bor i en skovkant, med en å næsten udenfor huset (bare hvis det har nogen betydning).

På mit foderbræt har jeg vinteren igennem haft besøg af rigtig mange forskellige fugle - inkl. skovskade, flagspætte, bogfinke, dompap. Fiskehejren besøger ikke mit foderbræt (heldigvis, da det er ret lille). I stedet sidder den på åens bred og glor længselsfuldt ned i vandet. Men, på mit foderbræt har jeg også nogle pudsige små fugle, som jeg hverken kan finde i min fuglebog, eller på nettet.

Fuglen ligner en musvit på en prik, både hvad angår størrelse og aftegninger. Eneste forskel er, at denne lille vintergæst er hvid, de steder hvor musvitten er gul. Aftegningerne er de samme i hovedet og på kroppen - inkl. den sorte stribe på bugen.

Først troede jeg det var en sortmejse, men når jeg ser billeder af den, så mangler førnævnte sorte stribe, og aftegningerne i hovedet er lidt mere "grumsede" end på min fugl, hvor de står meget skarpt - ligesom på musvitten. Faktisk ligner den en albino-musvit, men da der som regel kommer nogle stykker ad gangen, er det næppe sandsynligt, at der skulle være en hel albino-familie på spil.

Mon der er nogle af de herværende kloge hoveder, der kan hjælpe mig med at give det lille kræ et navn?

Mvh

Lars

De senest indberettede arter i Naturbasen: