Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2007

Motorvejsbotanik. - Strandeng langs motorvejene!

P.g.a. den kraftige vintersaltning har der efterhånden infundet sig et egentlig strandengsflora langs motorveje o.a. bilveje.

Det er sin sag at artsbestemme fra en bil, men når der er trafikprop har man en chance.

Forleden dag (d.17. april) opdagede jeg, at der var store bevoksninger af Dansk Kokleare (rudeformede grundblade) langs midterrabatten ved Ballerupmotorvejens østside lidt syd for Frederikssundsvej; jeg har tidligere også set planten ved Roskildevej i Glostrup/Brøndby Nord. - Der var sandsynligvis også enten Engelsk eller Læge-Kokleare.

Af andre strandengsplanter jeg i tidens løb har set langs veje kan nævnes:

Strand(?)-Engelskgræs (udbredt, den står over flere km. mange steder langs motorveje på Sjælland), Strand-Vejbred (meget udbredt), Smalbladet Kællingetand, Pile-Alant (udbredt, men ikke talrig) og Udspærret Annelsgræs (meget almindelig).

Kan nogen supplere?

M.v.h.

Poul Evald

De senest indberettede arter i Naturbasen: