Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. marts 2013

Spurvehøg

Jeg arbejder på en Pædagogisk legeplads hvor vi har mange dyr, bl.a. mange forskellige fugle.

Under foderrunden i går var jeg nået til en volieren med guldfasaner og kanarifugle. En en besøgende mor og hendes datter hjælper med fodringen. De spørger til hvilke fugle der er og jeg svarer. Moren spørger ER DET IKKE EN FALK? Jeg siger NEJ. Men pludselig får jeg øje på en større flaksen i den anden ende af volieren, kun 3 - 4 meter fra hvor vi står. Det er en spurvehøg. Vi opdager et hul i taget på ca. 8 x 25 cm, hvor den må ha kommet ind. Utroligt den kan det. De to kanarifugle er væk. Så noget har den fået igen for sin indtrængen.

Hvad skal jeg gøre? Spurvehøgen skal selvfølgelig hjælpes ud, og de to guldfasaner skal holdes inde (nok også for store til et spurvehøgmåltid, men....) Vi får spærret guldfasanerne inde i et lille rum og forsøger stille at få spurvehøgen til at flyve mod døren, to mislykkede forsøg. Vi er bange for at stresse spurvehøgen unødig og opgiver den metode. Spurvehøgen hænger sig i nettet/taget med hovedet nedad - som en flaggermus - det vidste jeg ikke den kunne finde på. Jeg henter et net og forsøger at gå langsomt hen mod den, langsomt at føre nettet op mod den (men har dog ingen forventning om at det kan lykkes). Det gør det imidlidlertid i første forsøg. Og Spurvehøgen er helt rolig, ingen flaksen, ingen uro. Jeg lægger et låg over, tager spurvehøgen i nettet forsigtigt med udenfor og sætter den fri. Den flyver rolig afsted. En helt fantastisk oplevelse.

mvh Berit


Foto: Berit Fredriksen (arb)

De senest indberettede arter i Naturbasen: