Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. marts 2013

Skal jeg være bekymret for at kattene kan ''fange'' mine egern?

Jeg har haft egern i haven i flere år, jeg tror de bor i i hul i mit store valnødetræ? Sidste sommer var der 3, måske en mor med to unger. Men i efteråret 12 og her gennem vinteren havde jeg ''kun'' set en enkelt, der spiste ved fuglenes foderplads.

For en måneds tid siden, da jeg åbnede døren for en af mine katte (hende, der er knap 1 år gammel), løb hun ind i stuen (under sofaen) med et dyr i munden - og jeg nåede lige at se en ''busket hale'' :(

Det var ganske rigtig et egern og jeg tænkte jo straks, at nu havde jeg ikke flere egern i min have - og muligheden for at sidde og nyde dette lille rovdyr i min have... Kan katten virkelig have overrumplet og dræbt egernet?

Egerne virker jo meget opmærksomme, når de bevæger sig rundt på jorden og i min have er der mange muligheder for at springe op i et træ eller ind i en hæk.

Men - for få dage siden så jeg en lille fyr sidde på jorden og spise af mit fuglefoder. Og her i formiddag, da min kat var ude i haven, opdagede jeg, at hun var meget fokuseret på valnødetræet. Ganske rigtigt - i træet løb der TO egern rundt, langt oppe i toppen!

Hun tør ikke klatre i valnøddetræet, da stammen ikke er umiddelbart tilgængelig på grund af vedbend og hyld, der vokser på den nederste del af træet. Men hun sad vildt fokuseret på de to i træet, så jeg var ude i haven og hentede hende ind.

Skal jeg være bekymret for ''mine'' egern? Hvor stor er sandsynligheden for, at en kat normalt kan ''fange'' et egern?

(På billedet, som ikke er specielt godt, sidder de i valnøddetræet)

Mvh. Sally


Foto: Mine to egern

De senest indberettede arter i Naturbasen: