Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. marts 2013

Hvorfor kan kragerne kende mig?

Når jeg går tur med min lille hund ved den lokale mose, er der et bestemt kragepar der hurtigt spotter os, og følger efter os på afstand. Når jeg drejer ned af en speciel sti, hopper de ned på jorden, for de ved, at jeg godt tid efter kaster en håndfuld hundegodbidder til dem, og en håndfuld til hunden. En tradition jeg startede for et par år siden.

Jeg undrer mig over, hvordan de kan genkende mig. Jeg har forskelligt tøj på (afhængig af årstiden). Hue, ikke hue, sobriller, langt hår, kortere hår, rød jakke, grøn frakke osv.

For noget tid siden så jeg et fantastisk program om intelligente dyr - bl.a. krager. En forsker tog en maske på hovedet, fangede nogle krager, slap dem fri igen. Og efterfølgende når han tog masken på, flippede kragerne helt ud, når han kom gående - og fik de andre krager med. I det sekund han tog masken af, ophørte de med at skælde ud.

Det kan jo ikke være mit ansigt, de kan genkende, da det nogle gange er dækket af hætte eller solbriller. Er det mon min hund (faktisk den eneste cavalier king charles spaniel i området) de kan genkende? Hyggeligt er det i hvert fald :-)

God påske til alle. Dbh Charlotte


De senest indberettede arter i Naturbasen: