Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. april 2007

Har vi overhovedet natur i Danmark?

Efter at have haft lejlighed til at følge diverse tråde på Fugle og Natur gennem nogen tid kan jeg konstatere, at mange af debatterne er meget udbytterige at læse. Der er mange kloge og indsigtsfulde indlæg, og personligt finder jeg det meget berigende at læse - måske ikke mindst fordi man efter 30 år uden for undervisnings- og studiemiljøet kan føle savnet af direkte kontakt med ny viden og erkendelser, som forskningen må formodes at være kommet med i den periode. F&N gør dette lidt mere nærværende - og tak for det!

Tråde om landbrugets påvirkning af naturen eller truslen fra invasive arter viser, at noget af det, der binder brugerne sammen, er bevidstheden om det værdifulde - og nødvendige - i at bevare dansk natur. Men da jeg i dag gennemkrydsede 150 km dansk landskab på vej til og fra arbejde (jeg kørte ad forskellig rute ud og hjem), var det med tanken om, hvad det egentlig var, jeg passerede. Og jeg må tilstå, at jeg ikke kunne finde bekræftende svar på spørgsmålet i overskriften:

Har vi overhovedet natur i Danmark?

Man kan naturligvis godt sige, at den Rød Glente, som jeg så blive mobbet af en flok alliker i dag, eller den Rørhøg, jeg så i går, hver repræsenterer 1 stk. natur, men hvad angår landskaberne og stort set alt det andet, så er det vel reelt kultur og ikke natur - eller hvad??? Eneste undtagelse er vel den danske urskov eller en uberørt kyststrækning under nedbrydning af havet. Selv "den jyske hede" kan vel som gennemgangsstadium kun bestå ved menneskelig indgriben!

Er naturbeskyttelse eller naturbevarelse ikke - ret beset - en illusion, og er naturgenopretning ikke en selvmodsigelse? For hvis det er ved menneskelig indgreb, så må det vel pr. definition være kultur!???

Noget af det hører måske mere ind under en filosofisk hjemmeside, men der er jo mange kyndige debattører på F&N, og jeg ville gerne høre jeres tanker!

MVH

Kristian

De senest indberettede arter i Naturbasen: