Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. april 2013

En borebille?

Hej

Kan dette lille dyr artsbestemmes? Flere eksemplarer observeret igennem den sidste uges tid i København. Er det en borebille, og er den skadelig?

Igennem de sidste ca.18 år har jeg haft fornøjelsen af disse små insekter. De er vel ikke mere end ca. 1½ - 2mm i længden, og ofte ser jeg dem kun i den varme periode på året. Og så finder jeg dem tit døde eller halvdøde i vindueskarmen. Jeg tror dog, at de lever her det meste af året, men i mindre antal og så lever de sikkert meget skjult. Måske er de også mest nataktive?

Jeg bor i en ældre etageejendom fra 1938 i København, og her er meget træværk. Afhøvlede gulve, indskudsbrædder, forskallingsbrædder, bærende bjælker, døre, karme, dørtrin, paneler med mere. Håber ikke, at der er tale om et skadedyr?

De bedste hilsener

Kim Søvæld

PS. Beklager kvaliteten af billedet



Foto: Kim Søvæld

De senest indberettede arter i Naturbasen: