Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

9. april 2013

Sortand i Damhussøen

Jeg ved ikke om det er nævneværdigt, men jeg så i dag en sortand, han, i Damhussøen. Jeg blev lidt overrasket da jeg ellers kun kender dem som ænder man ser i havet? Den lå helt alene, ude på midten af søen og svømmede frem og tilbage. Jeg så den ikke dykke en eneste gang, på trods af at jeg fulgte den i over en time, for at være sikker på at det nu var en sortand.

Meget karakteristisk sortand-form med meget rundt hoved og spids hale, fuldstændig sort, med orange på næbbet.

Da jeg ville se på DOFbasen om det var set før, kunne jeg se at der siden 1995(tilfældigt valgt) kun har været seks obs af sortand i Damhussøen, inkl. min and fra i dag.

Det kan være den i morgen ligger der endnu, hvis nogen skulle have lyst til at tjekke den. Jeg går ud fra at det i sådanne tilfælde er træk-fugle der får forvildt sig på afveje og måske bliver trætte og vælger at lande i det nærmeste vand?

De senest indberettede arter i Naturbasen: