Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

15. april 2013

Hvad i alverden var det for en fugl?

Til morgen, på mit job, i det nordlige Grenå, satte der sig i en større birk eller lign træ en "sær fugl", jeg ved, jeg aldrig før har set.

Først tænkte jeg: Det er da en Silkehale - men så straks, at den var alt for stor til dette. Den var Skovskade-stor (måske endda en anelse større), og samme type næb, som vist var sort - og nærmere med Skovskadens hale end Husskadens - og så vidt jeg kunne se, dybere grå over det meste. Jeg vil sige en Skadefugl.

De mest bemærkelsesværdige kendetegn var, at den havde den samme sorte øjenstribe gennem øjet (som Silkehale) - og så var den pandefjer temmelig rejste, næsten som i en større top.

Så var der dens kald. Den kaldte helt klart på nogen, lidt som en Musvåges kald til magen - men oftere end Musvågen. Sådan lidt faldende lyd - et højt Wii-r - Wii-r ... eller Pii-r, måske

Kan overhovedet ikke finde den i "Fugle i felten".

Vækker det nogen genklang nogen steder ...

Selv er jeg ret forvirret, hvad jeg så

mvh Kjeld

De senest indberettede arter i Naturbasen: