Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. april 2013

Vintermyg?

Det sidste par måneder igennem har jeg jævnlig haft flokke af evindeligt op-og-ned-dansende myg på udvalgte steder i min have i Malling, og jeg formoder, det må være nogle af de såkaldte vintermyg. De er jo næsten umulige at få fotos af, da de aldrig sidder stille. Men igår, d.15.4.2013, kom foråret omsider til landet, og noget, der påfaldende lignede en af mine "dansemyg", valgte at slå sig kortvarigt ned på ruden til det værelse, jeg opholdt mig i. Nu var chancen der - frem med kameraet! - Jaja, det blev kun til dette ene ikke specielt geniale billede, og det havde nok også været godt at se dyret fra rygsiden og ikke, som her, fra bugsiden. Alligevel vover jeg at spørge: kan nogen udfra dette foto sige, om det så ER en vintermyg? Kan den måske ovenikøbet bestemmes til art?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: