Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. april 2013

Ringdrossel?

Fra den 15/4, vest for Klydesøen (Amager).

Billederne er måske for ringe til en sikker id, men da jeg ikke har set ringdrossel før spørger jeg alligevel. Der var ret lyst, så skygger fremstår helt sorte, og lyse områder der rammes af solen kan måske fremstå hvide. Derfor overvejer jeg at det der ligner en ringdrossels brystbånd måske kan være en illusion frembragt af sollyset...?

Det er dog påfaldende at brystbåndet sidder lige der hvor det skal. Jeg synes også at man kan ane at næbbet er gult/orange og i en længde der stemmer med en stor drossel. Den lyse streg på oversiden af vingen er et andet træk der kan ses, men jeg er dog ikke sikker på hvor godt det passer med ringdroslen.

Sidst skal det nævnes at selvom jeg ikke husker de præcise omstændigheder fra da jeg tog billedet, er fuglen dog nok mindst drosselstørrelse, da mit kameras autofokus ikke kan fokusere på mindre flyvende fugle.


Foto: Peter Lindboe

De senest indberettede arter i Naturbasen: