Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. april 2013

Jeg har vist fundet Osmia bicolor, endnu en ny art for DK!

Jeg vover pelsen og slår det stort op, for jeg mener at have bevismaterialet i orden.

Efter fundet af Osmia cornuta og alt arbejdet med at få den bestemt, så var der jo en, som den kunne forveksles med, blot meget mindre, nemlig Osmia bicolor.

Mens jeg var i færd med at fotografere O. cornuta i formiddags dukkede der pludselig en lille af slagsen op (og der er betydelig forskel, når man ser dem sammen). Den forsvandt dog lige så hurtigt igen. Men et stykke tid efter var den der igen, og heldet var med mig helt utroligt. For den satte sig på trævæggen på et jernbeslag, hvor der var skruehoveder på. Den sad der i ét sekund, men jeg fik to fotos, et uskarpt og et skarpt. Den flyttede sig en lille smule, så den sidder lidt forskelligt i forhold til skruen. Jeg hentede en lineal og målte skruen, som er 9 mm. Bien er på størrelse med skruen, så det må være bevis på, at det ikke er cornuta, men bicolor, jeg har fundet.

Nu følger tre billeder, som I skrappe må sammenligne og give jeres besyv med, om ikke jeg har ret :-)

Odense, 20-04-13

I haven

Venlig hilsen Anni



Foto: Anni Lene Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: