Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

22. april 2013

Dette er måske en sensation

Idag, d.22.4.2013, lå jeg og lugede i haven, da der landede en humlebi i lungeurtblomsterne tæt ved mig. Jeg kiggede lidt på den - på nogen afstand - og så, at den havde gule striber både lige over og lige under "taljen" og derfor kunne se ud til at være en Havehumle. Af en eller anden grund har Havehumler kun gæstet min have een gang før (i min F&N-humlebi-tid, som kun går 1 år tilbage), så jeg syntes, at det nu alligevel kaldte på, at jeg gik ind og hentede kameraet.

Heldigvis blev bien længe i mine lungeurter - vel en 10-15 minutter. Da jeg stod klar med kameraet og så lidt nøjere efter, kunne jeg hurtigt se, at det ikke var nogen Havehumle alligevel, men en humle, jeg aldrig før har set. (Jeg har ellers kun set de 7 "almindelige", ikke-snyltende humlebiarter, så det siger ikke alverden.) Bien havde en lille, men tydelig "aftegning" af form som et nedadgående hak, hvor den gule stribe på bageste brystled ligesom forlængede sig ned over den gule stribe på forreste bagkropsled, og var omgivet af en let, grålig "skygge". Jeg huskede straks, at jeg havde set et billede af præcis sådan en humlebi i Natur og Museum''s hæfte "Humlebier", men kunne ikke huske, hvad det var for en bi. Jeg jublede indvendig ved tanken om endelig at score en af de relativt sjældne humler - og KÆMPEDE for at få et foto, hvor dyrets særlige kendetegn var synligt. (Jeg så det SÆRDELES klart med det blotte øje, ikke bare i glimt, men så at sige permanent. Men mine øjne fungerer også bedre end kombinationen mig & kamera.) Problemet var, at dyrets ryg jo så at sige kun var synlig, mens den fløj; så snart den slog sig ned i en ny lungeurtblomst (og holdt sig i ro nok til at være til at fotografere for et fjols som mig), tyngede biens vægt jo blomsten ned, så biens ryg vendte ned mod jorden. Jeg jagtede den længe, og fik ingen superbilleder - så er I advaret. Men en smule "bevismateriale" blev det dog til, og så skulle jeg jo op og slå op i hæftet om "Humlebier" for at se, hvad det var, jeg havde fundet.

På side 29 i hæftet fandt jeg, hvad jeg søgte. Ikke tøvende og "tja-a-præget", men med fuldstændig subjektiv vished: "Ah, dér er den jo!" (Ingen tvivl i mit sind)

Men siden jeg fik læst, hvad det så skulle dreje sig om, har jeg haft hjertebanken, muskelsitren i hele kroppen etc.. Det skulle dreje sig om Felthumle, der er "meget sjælden og formentlig uddød i Danmark. Den er ikke set de seneste ca. 40 år."

Sådan noget indtaster man ikke bare lige uden videre. Så nu må jeg bede "humlebifolket" tage stilling. Jeg sender ialt 3 billeder. Ihvertfald de to første er rigtigt dårlige rent fototeknisk. Men de tjener et højere formål - dokumentation. Hvis ikke dette er Felthumle, så vil jeg meget gerne vide, hvad det så er. Måske er jeg bare blevet tosset?

Vh Elisabeth

(der kommer altså 2 billeder mere)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: