Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

23. april 2013

Opfølgning

Jeg vil lige følge op på mit gamle indlæg her www.fugleognatur.dk...show_message

.. og sige tak til de ikke så få brugere her som kontaktede mig med svar på mine spørgsmål.

Jeg er netop kommet hjem fra Nepal efter at have været der i 32 dage - hvor 30 dage var reserveret til fuglekiggeri. Jeg kommer hjem med 240+ krydser i bogen ''Birds of Nepal'' - hvoraf kun 20-25 arter kan ses i Danmark inkl. nogle som kun ses sjældent (såsom citronvipstjert).

Iøvrigt har jeg altid kun haft foragt tilovers for de fuglekiggere som sætter krydser i bøger ... men man har et standpunkt til man tager et andet!

Jeg lægger nogle billeder op på phosee (direkte link til min brugerprofil phosee.dk/user/7336-jazcyk) med udførlige kommentarer, så man kan følge med der. Selvom jeg har ofte været sløset med at bruge for høj ISO og selvom kikkerten var mere fremme end kameraet håber jeg at kunne få nogle brugbare billeder ud af det.

Den største sjældenhed jeg så var nok ''Great Hornbill'' (så sjælden at ''birding guiden'' på Chitwan''s største hotel - og som kommer i skoven næsten hver dag) - ikke har set den i over et år. Om det var held eller Gokarnas dygtighed skal jeg lade være usagt.

Men de største oplevelser for mig var 1) Ibisbill 2) Tibetan Snowcock (Se phosee.dk...411445-snowcock) og 3) Satyr Tragopan (engelske navne) fordi vi direkte gik efter dem, brugte ½-1 dag på at finde hver af dem i bjergene og til sidst fandt dem! At finde disse fugle som alle er sjældenheder er kun muligt med en god og lokalkendt guide som har overblik, erfaring og også gerne informationer om andres nylige observationer. Dertil en håndfuld andre fasaner (inkl. Himalayan Monal og Blood Pheasant) en håndfuld storke, isfugle, biædere, ugler, ørne og gribbe med mere.

Tak til Gokarna især - phosee.dk...411615-gokarna-khanal---nepalesisk-birding-guide - samt lokale assistenter og bærere: Khamsum, Ram og Bolli.

Nepal har et utal af arter. Drosler: måske op mod 100 hvis spottefugle (''laughing trusses'') regnes med, et par snese fluesnappere, stære, finker, rødstjerter, spætter, duer osv. Hvad med en helt kongeblå fluesnapper som jeg så den første dag (stort set alle familier i Nepal har mange yderst farvestrålende medlemmer)? sangere, mejser - samt en række arter som slet ikke har familie på disse breddegrader.

Jeg var der i starten yngleltiden hvor fuglene er udfarvede. Det er den ene af de to bedste sæsoner (og det kan stadigt nås inden monsunen sætter ind i juni). Også om vinteren (især omkring 1. februar) kan man med fordel tage til Nepals lavland og udforske andre arter idet millionvis af trækfugle fra Centralasien og Sibirien overvintrer der. Chitwan for eksempel er et paradis for ænder og vadefugle i Februar (og der er heller ikke så varmt) og de fleste overvintrende fugle har udviklet deres yngledragt på dette tidspunkt så de er til at kende.

Men uanset årstiden er der altid et interesant sted. Hvad med en rød panda in november? Den kan ganske vist ikke flyve, men det kan strudsen jo heller ikke!

Og dejligt at komme hjem til Skagen forresten .. jeg var ude kortvarigt i søndags og der er lige netop begyndt at komme lidt gang i trækket heroppe ..

De senest indberettede arter i Naturbasen: