Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

27. april 2013

Igen en Osmia bicornis?

D. 20.4.2013 så jeg i Virksund en lille, meget hurtigtflyvende bi, som jeg ikke KUNNE komme tæt nok på og derfor også kun fik ret elendige fotos af. Derhjemme prøvede jeg selv at bestemme bien og noterede efter endt "studium", at det sandsynligvis drejede sig om Osmia bicornis. Jeg orkede dog ikke forfølge sagen med så utilfredsstillende fotos, når jeg trods alt kunne obse bien som "Osmia sp." og lade det blive ved det. Efter at have læst Inger Lunds tråd (www.fugleognatur.dk...show_message har jeg imidlertid fået fornyet mod på at efterforske sagen, da jeg syntes, jeg straks genkendte "min" bi på hendes (udmærkede) billeder - hvor hun (og flere af svarerne i hendes tråd) lader til at hælde til Osmia bicornis, ligesom jeg også selv havde gjort det med "min egen" bi.

Så jeg vover alligevel at bringe et af mine egne lusede billeder (sorry, venner, her kan der virkelig ikke tælles antenneled!) og spørger i al ydmyghed: hvad med denne - er der nogen chance for at kunne døbe den Osmia bicornis, eller må jeg nøjes med at lade den være dén "Osmia sp.", som jeg indtil nu har indtastet observationen som?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: