Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. april 2013

Gul Vipstjert, Nordlig ?

Hej,

for nogle dage siden (26. april) var jeg ved Holløse Bredning og så disse Gule Vipstjerter flyve rundt i en skarv koloni. Efter at have betragtet dem lidt, opdagede jeg at der var forskel på dem, da den ene virkede noget mørkere i hovedet, og manglede en tydelig øjenbrynstribe.

dl.dropboxusercontent.com...GulVip.jpg

Jeg har lavet denne kollage, af de billeder det lykkedes mig at tage. De to øverste billeder er til sammenligning, og er efter min mening helt almindelig flava flava. De øvrige billeder ligner for mig den nordlige type (motacilla flava thunbergi). Billederne er taget med min mobil-telefon gennem mit teleskop, så jeg er helt med på at farvene kan snyde osv. Når der er forskel på farve-tonerne på nogle af billederne i kollagen, er det fordi jeg har prøvet at bruge "Auto Tone" i photoshop, på nogle af billederne, for at se om det f.eks. kunne bringe flere detaljer frem.

Er det mon den nordlige type, eller er det for usikkert at bedømme ud fra de ringe billeder?

De senest indberettede arter i Naturbasen: