Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

6. maj 2013

Falkegasme

Jeg var i anden anledning forbi SAS Radisson hotellet på Amager i 2 omgange idag. Da jeg kommer cyklende dukker der en vandrefalk op som ret hurtigt flyver bort bag hotellet. Okay tænker jeg, 2. cykel-obs af vandrefalk og den første i DK.

Jeg stiller cyklen fra mig og står nu og kigger op mod toppen af hotellet da vandrefalken igen dukker op og tager nogen fede ture højt oppe mod en ren blå himmel og flot sol samtidig med fuglen kaldte meget tydeligt Jeg er allerede ved at få falkegasme da den anden vandrefalk også dukker op og de næste 5-6 minutter kan jeg uden kikkert nyde de 2 vandrefalkes suveræne flugt oppe over hotellet.

Det var meget tydeligt at se den store kraftige hun og den noget mindre han. Og kikkerten lå uberørt i cykeltasken !!, den ville bare ødelægge oplevelsen. Jeg skal dog skyndsomt videre til en jobsamtale i nabolaget så jeg cykler videre efter denne fede obs.

Af årsager jeg ikke skal komme ind på her viste den jobsamtale ikke at være noget for mig, så jeg er tilbage ved hotellet igen 30 minutter senere. Jeg sætter mig i nærheden i skyggen med ryggen mod et skur og med fin opvisning af den ene vandrefalk i flere omgange ganske tæt på, og denne gang får jeg også kikkerten på den.

Det er næsten grotesk med en så fed naturoplevelse midt i Københavns larm og støj, mellem fortravlede københavnere, larmende biler og hastende cyklister. Naturen og oplevelserne i den er bare lige udenfor døren...

Jeg tager vist snart derind igen, denne gang bevæbnet med kamera, telelinse og 2 SD kort :-D

De senest indberettede arter i Naturbasen: