Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. maj 2013

Andrena bicolor eller nigroaenea?

For et par uger siden efterlyste jeg ID på en bi, som jeg kun havde meget uskarpe fotos af www.fugleognatur.dk...show_message Konklusionen dengang blev, at det meget vel kunne dreje sig om Andrena bicolor, men at jeg iøvrigt ville vente og se, om ikke jeg kunne møde bien igen og få bedre billeder.

Jeg har set den (eller artsfæller) flere gange her i maj - scenen er min have i Malling! - og også fået billeder. I nat sad jeg og var ved at organisere mine fotos af bien m.h.p. fornyet spørgetråd her i Forum, da jeg læste et eller andet (her på F&N!), som fik mig til pludselig at mene, at nu var sagen da afgjort, det VAR A. bicolor. Jeg endte med at indtaste mine observationer og uploade tre billeder.

Hurtigt efter blev jeg ramt af kvababbelser og tvivlesyge. Jeg kunne ikke genfinde kilden til min "åbenbaring", og det, der nager, er først og fremmest spørgsmålet: Jeg har kaldt bien A. bicolor, men kunne det ikke lige så godt være A. nigroaenea??

Den eneste grund til, at jeg ikke allerede har slettet obserne, er, at det jo ville betyde dobbelt arbejde, hvis konklusionen var, at det ER bicolor.

Bicolor eller nigroaenea? Jeg sender ialt 6 billeder. Det første er fra 1.5.2013.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: