Forside» I samarbejde med Naturhistorisk Museum Århus Log ind | Opret profil | Hjælp
fyld
17. august 2017

Forum

Forumoversigt | Start ny tråd | Seneste tråde | Aktive tråde | Ubesvarede tråde | Retningslinjer

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Navn Forum -> Fugle og ornitologi -> Seneste tråde | Aktive tråde | Ny tråd | Ubesvarede tråde

Rune Engelbreth
Hvorfor lufter svanen en fod? (Læst 2496 gange) Postet d. 08-05-13 kl. 18:42
Jeg har flere gange set en knopsvane svømme omkring med den ene fod stikkende op af vandet, nogle gange næsten som halefinnen på et fly. Det er ikke noget, der bare sker et par sekunder under en eller anden svømmemanøvre - foden kan stikke op i flere minutter, mens den svømmer rundt.

Det kan se temmelig akavet ud, og første gang troede jeg, at der var noget galt, men jeg har som nævnt set det flere gange og er blevet nysgerrig: er der nogen særlig grund til det?

Nysgerrige hilsner

Rune Englbreth Larsen

Hvorfor lufter svanen en fod? (Jeg har flere gange set en knopsvane svømme omkring med den ene fod stikkende op af vandet, nogle ga)
Rune Engelbreth har vedhæftet dette billede
Klik på billedet for original størrelse (748 x 497)
Besvar | Kommentér

Peter Enemark
#1 Kommentar postet d. 08-05-13 kl. 20:14. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Jeg tror, det er for hyggens skyld - og så kan solen varme på den mørke fod.

Hvorfor kører bilister med albuen ud af sideruden om sommeren?

Venligst

Besvar | Kommentér

Pia Odgaard

Svaraktivitet:

(29)
#2 Svar postet d. 08-05-13 kl. 20:16. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Jeg tænkte også på det med at varme foden Enten det eller for at hvile det ene ben, ligesom når de står på ét ben på land.

Besvar | Kommentér

Kim Møller

Svaraktivitet:

(1)
#3 Svar postet d. 08-05-13 kl. 22:30. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Jeg har ingen forklaring. Blot et foto mere (Fyns Hoved, for nogle dage siden).

Hvorfor lufter svanen en fod? (Jeg har ingen forklaring. Blot et foto mere (Fyns Hoved, for nogle dage siden).)
Kim Møller har vedhæftet dette billede
Besvar | Kommentér

Erland Nielsen

Svaraktivitet:

(2)
#4 Svar postet d. 08-05-13 kl. 22:37. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Maksimering af opvarmningen af kroppen ? Mit gæt er at det altid er benet i solsiden, og at det ikke forekommer i gråvejr.

Men jeg har ingen konkret viden om hvordan og hvilke behov fugle har for at termoregulere. Men jeg synes godt nok det er et godt bud

mvh Erland

Besvar | Kommentér

Søren G. Nielsen
#5 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 00:14. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Interessant tanke. Jeg mener at have set lignende "opførsel" fra Topppet Lappedykker, Stor Skallesluger og en enkelt gang en Hvinand - ser til tider lidt akavet ud.

Vh Søren

Besvar | Kommentér

Anni Lene Nielsen

Svaraktivitet:

(117)
#6 Svar postet d. 09-05-13 kl. 00:30. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Hej Rune

Her er en lang tråd om det samme, som jeg kom i tanke om, og den er 7 år gammel, så det er fint at få den frem igen nu

- se linket HER

Venlig hilsen Anni

[Accepteret svar]

Besvar | Kommentér

Stig Madsen

Svaraktivitet:

(25)
#7 Svar postet d. 09-05-13 kl. 02:25. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Det har længe været en mistanke, at dele af hjernen hviler på skift for ikke at sætte hjernens ejermand helt ud af spil under hvilen. Det er i den seneste tid blevet påvist et par gange, hvorved mistanken er blevet bekræftet (f.eks. - se linket HER - se også "fakta" boksen vedr. fugle). Så hvis en svane hviler den ene hjernehalvdel, er der vel ikke noget at sige til, at benet trækkes op af vandet for ikke at virke som anker. Hvis det bare hænger ned i hvile, medens det ene ben padler, så drejer fuglen jo bare rundt i vandet.

[Accepteret svar]
Besvar | Kommentér

Rune Engelbreth
#8 Kommentar postet d. 09-05-13 kl. 11:34. Emne: Hvorfor lufter svanen en fod?
Mange tak for informative svar og links!

Besvar | Kommentér

Side 1 af 1 - Gå til side 1

Email notificering
Du modtager en e-mail når dit indlæg besvares

Klik her for avanceret søgning i observationerne

Om www.fugleognatur.dk | Indhold | Vilkår | Kvalitetssikring | Hjælp | Retningslinier | Ordforklaring | Persondata | Translator