Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

8. maj 2013

Forskelle på Armensk og Alm. Perlehyacint?

De indobsede forvildede Perlehyacinter på Fugle&Natur er (foreløbig) allesammen regnet til arten Armensk Perlehyacint (Muscari armeniacum). www.fugleognatur.dk/art2...

Den art er velsagtens den almindeligst forvildede i nogle dele af landet. Men jeg tror nok, at arten Muscari botryoides osse forvilder fra dyrkning og mener, at jeg har set det flere gange, især i Nørrejylland. Den art hedder Alm. Perlehyacint og har vel været den almindeligst dyrkede, engang.

Forskellene på disse to arter er ikke ret stor, og jeg ved ikke, hvilke kendetegn man kan stole på. På tørrede og pressede herbariebelæg bliver det endnu sværere. Så hvilken botanikerflora skal man stole på?

Den Nye Nordiske Flora har på side 696 en rimelig behandling af problemet. Bortset fra, at der i teksten står noget vrøvl om grene på blomsterne.

fortsættes


Foto: Vestervængen skoven ved Lohals, den 7. maj 2013

De senest indberettede arter i Naturbasen: