Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

13. maj 2013

Hvad er Pippi for en fugl

For en times tid siden satte en fugl sig på rækværket som omgiver vores terrasse. Fuglen var på størrelse med en spurv men var slankere og lettere. Fugle var helt gråbrun (måske med en svagt gullig tone - men aftenlyset kan snyde) bortset for meget klart afgrænsede rektangulære hvide felter på vingerne som var ca. 6-7 mm på den ene led og 30-40 mm på den anden led. Bugen var lysere end ryggen men ikke hvid. Brystet havde muligvis en svag rødlig tone (men her kan aftenlyset også snyde). Der var absolut intet meleret over fuglen - den var som malet med ét penselstrøg. De enkelte fjer kunne ikke skelnes.

Fuglen sad der i omkring 10 sekunder. Afstanden var ca. 6 meter (med en glasrude imellem mig og fuglen). Den var livlig i sine bevægelser og halen pegede opad som på en rødstjert eller vipstjert. Statur og bevægelser mindede mest af alt om en rødstjert.

Det eneste jeg kan finde i al min litteratur som ligner en lille smule er en broget fluesnappper. Den kan være temmelig variable og selv hannen ligner nogle gange mere en hun end en han. Det passer bare ikke da bugen var for mørk til broget fluesnapper.

Næbbet var også som en rødstjert eller fluesnapper og slet ikke som en spurv eller finke.

Nu kommer jeg lige hjem fra 5 ugers ferie i Nepal hvor der er et utal an rødstjerter og fluesnappere (som jeg har set en 30 stykker af dernede). Men selv bogen ''Birds of Nepal'' har ikke noget match på denne fugl.

Jeg bor i Skagen (tæt ved Skagen Radios sendemast på Skarpæsvej) og det hænder at fugle fra andre dele af verden opholder sig her nogle uger eller måneder hvis der er gået ged i trækket.

Har jeg set en eksotisk rødstjert (som så sikkert er en hun) eller overser jeg noget langt mere indlysende? Eller har andre hørt om en lignende observation?

Jeg har intet billede - bortset fra det der stadigt står klart på nethinden.

De senest indberettede arter i Naturbasen: