Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. maj 2013

Hjælp til at finde en bestemt fugl.

Hej til alle på forummet.

Jeg må hellere starte med at fortælle at jeg har en kat, en rigtig dygtig jæger og helt sikkert berygtet blandt specielt mus men absolut også fuglene.

Jeg har så lagt mærke til at nærmest ALLE fuglene i mit område spotter og alarmerer til hinanden, hvis der er katte i sigte. Fantastisk! :) Jeg kender efterhånden de fleste af dem, specielt solsorten er rigtig dygtig til at hjælpe med at alarmere fare. Og det er tydeligt at de skiftes til at sidde vagt. igen fantastisk!

Der er en bestemt fugl i min have og omegn, som jeg ikke kan finde ud af, hvad er for en art. Jeg er næsten sikker på det er en større fugl jeg leder efter, da jeg har set og hørt de fleste alarm kald fra de mindre fugle.

Af de større fugle har jeg selv spottet duer, ravne (tror jeg), skader, kraver og endda måger alt sammen på tagene omkring her. Der udover ved jeg der også er både falke og våger i området.

OKay det var introduktionen, her er spørgsmålet.

Fuglen jeg leder efter, dens alarm kald lyder som en ''skralde''!

Et lidt langsommere tempo end en skralde men utrolig lig med.

(skralde, den dims der ligger på nytårs-bordet, som skal roteres og larme til alle andres misfornøjelse end vedkommende der ''skralder''. :D : Link: www.elverborn.dk/skralde-i-trae )

Det sjove ved det og grunden til jeg hungre efter dens identifikation er at, den driver min kat til VANVID, haha.

Så snart den begynder at alarmere, er min kat begyndt bare at smide sig ind på sofaen og tage en lur. Ja i starten var den tydeligt frustreret over dens overfugl. :)

Ja det er ikke meningen at jage skal være nemt. ;)

Håber I kan give nogle inputs.

Tak.

ps. Bor i nærheden af Kolding, det virker tilfældigt hvornår fuglen er her. Men i dag omkring kl 13-15.00


Foto: Poul Visbech Madsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: