Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. maj 2013

Denne bi eksisterer ikke!

...men det gør den jo tydeligvis alligevel.

Den blev set i Virksund, d.11.5.2013, hvor den fouragerede ivrigt på pil. Jeg antog den for at være en Andrena (de er jo alle vegne for tiden), men selv ikke ihærdige studier i bl.a. Danmarks Fauna (1921), bd. 25, synes at ville kendes ved en Andrena, der ser sådan ud.

Og selvfølgelig skulle jeg lige rende ind i den på en af de dage, hvor kameraet var forhekset - kunne KUN tage dårlige billeder. ;-)

Bien påkaldte sig min opmærksomhed allerede på adskillige meters afstand ved sin superflotte kontrast mellem den meget tætte og frodige, hvide pels på thorax og så resten af kroppens kulsorte. Den synes imidlertid kun at have hvid pels på toppen af thorax, ikke på siderne. På issen ses endvidere en tot lysebrunt hår. Vingerne er mørkt tonede. Et forsigtigt bud på biens størrelse kunne lyde på omkring 10 mm (med alle tænkelige forbehold).

Og så er der lige de fordømte bagben - med tyk mørkgylden behåring på bagskinnebenet.

Jeg tænkte i starten på Andrena vaga (som jeg endnu har til gode at se i virkeligheden), som skulle være særligt glad for pil og desuden have hvidgrå behåring på thorax, men den kan ifølge sagkundskaben ABSOLUT IKKE have sådan en farve behåring på bagbenene. Men det er der tilsyneladende heller ikke nogen af de andre hvidligpelsede Andrenaer, der kan! Så måske er det slet ikke en Andrena, men en helt anden slags bi? Hvis nogen kan bidrage med NOGET som helst til opklaring af denne gåde, vil jeg blive ovenud glad. Det her er for mig blevet dette års foreløbig mest pinefulde insekt-mysterium.

Jeg sender 3 billeder ialt, det ene værre end det andet, men billederne kan dog give en slags FORNEMMELSE af, hvordan bien så ud. Trods alt.

Første billede giver en slags oversigt over alle de ovennævnte træk ved bien. Bien selv var meget smuk. Det er billedet desværre ikke.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: