Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. maj 2013

Myre - "kæledyr"

Hejsa :-).

Jeg beklager indlæggets navn/emne, men jeg vidste simpelthen ikke hvad jeg skulle kalde det.

Jeg har bestilt sådan nogle myre-terrariums, på internettet (antstore - hvis nogen er interesseret i det også).

Jeg har bestilt dem, af den simple årsag - jeg vil have en masse myrer :-D.

Jeg har også bestilt sådan et komplet ''jelly set'' som myrene kan leve af, og i min lokale dyrehandler, har de fået "vand på gele form", hvilket er super smart, i forhold til mit projekt.

Den 3. sæson, begynder nu, for mit udendørs terrarie, og hold af røde stikmyre, og dem vil jeg selvfølgelig ikke flytte rundt på, og risikere at "miste" en af myrene. Selvom der godt nok er flere 100''rede, synes jeg det er lidt synd, hvis en pludselig ender alene...

I mit indendørs terrarie (jeg tænker, at det skal stå udenfor om sommeren, og så indenfor i stalden om vinteren), vil jeg gerne have Gule Engmyre (Lasius Flavus)...

Mit spørgsmål er så... Har nogen observeret dem i Aalborg eller omegn?

Og nej, jeg spørger ikke, fordi jeg vil ødelægge myretuen og stjæle dronningen.. Jeg vil bare "stjæle" et af de nye dronninger og et par droner, når sværmningen begynder og jeg vil gerne være sikker på, at jeg når at finde en tue i god tid, så jeg ikke står og skal vente et helt år til... Så vil jeg dele dem op i 5 fauna bokse, hvori skal være en dronning og 4 droner (altså pr boks), og så vil jeg håbe på, at en af dronningerne smider vingerne, lægger æg, og når 1-3 af æggene er klækket, vil jeg flytte dem over i det indendørs terrarie... Er tilfældet så, at alle dronningerne smider vingerne, beholder jeg selvfølgelig kun den ene der lægger æg først, og slipper de andre fri igen.

Selvfølgelig er jeg godt klar over, at det er et sygt langt projekt, i forhold til at sæsonen næsten kun lige er begyndt, og der går flere måneder til sværmningen begynder, men jeg vil bare heller ikke stå i sidste øjeblik og så ikke have noget som helst klart til det.

Hvad siger i? Tror i dette projekt er muligt? Eller er det bare en skør idé? Burde jeg i stedet bestille en af de der myre-dronninger man kan bestille over nettet? (ville godt nok være meget ked af, at bestille dem, da jeg har besluttet min det er Gul Engmyre jeg vil have, da jeg synes de er SÅ flotte)...

Men jeg ville gerne høre jeres mening før jeg bestemmer mig for noget..

Og selvfølgelig, vil jeg også gerne høre, om i havde observeret nogle Gule Engmyre et sted i Aalborg-omegn, eller i Nordjylland :-).

Vh. Frederik.




De senest indberettede arter i Naturbasen: