Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

20. maj 2013

Snudebille i moseområde

Denne snudebille (~3 mm) fandt jeg d.18.5.2013 i Virksund, hvor den sad på rækværket til en bro, der går ud i en lille mose. M.a.o. nærmiljøet er skov/moseagtigt.

Jeg har prøvet at indkredse dens ID nærmere (uden at vide ret meget om biller) og har bl.a. været inde over et par stykker af slægten Rhinoncus, samt er via et tysk bille-site blevet opmærksom på Pelenomus quadricorniger, som findes oprettet her på F&N, men uden nogen tilhørende observationer. Under alle omstændigheder: jeg må kaste håndklædet i ringen og håbe på assistance udefra!

Jeg sender 2 billeder ialt. Jeg har flere, men ingen af dem lever op til super-insektfoto-standard. Det gør disse heller ikke, men jeg forsøger mig.

Ang. kendetegn: bemærk: to lyse streger midtfor, hvor dækvingerne mødes, lige efter pronotum. De bliver MEGET mere synlige på næste billede! - På dette første billede ses desuden et lillebitte hvidt felt på den forreste del af dækvingen, helt ude i siden (hvor det ses som tre små tætsiddende, lysende hvide prikker i et område, der ellers ligger i skygge).

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: