Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

21. maj 2013

Gøgeurter fra Nørrestrand.

Var i dag v. Nørrestrand for bl.a. at kigge efter gøgeurter. På et "kendt" sted genfandt jeg dog kun få Maj-Gøgeurter. Her står de blandt tagrør og andre planter i et lettere sumpet område. Gøgeurterne er små, og står tæt på en meget smal "sti" ud i rørskoven. Jeg kunne ikke spotte nogle "sikre" Kødfarvede - de burde være der. Jeg gik så et andet sted hen, for at lede, men fandt ingen gøgeurter. Tog hen til et eng/kær-område, der visse steder er noget sumpet. Her var køer sidste år, men ikke i år (endnu da).

Tilfældigvis var jeg ved at fotografere nogle kodrivere, da jeg tænkte, at dette store eng/kærområde måtte, som jeg ikke havde undersøgt tidligere, kunne indeholde gøgeurter. Og ganske rigtigt spottede jeg et forholdsvis tørt område med op til 300 gøgeurter.

Her en Maj-gøgeurt


Foto: Bent-Ole Ludvigsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: