Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. maj 2007

Så kom skrigebassen til Feldballe :-)

Sådan lidt over to havde jeg anbragt mig med Emma i det fælles legetårn på Søvangs legeplads, hvorfra der faktisk var et fint udsyn ud over landskabet - i behagelig skygge, akkurat som i et rigtigt fugletårn.

Det blev til dværgfalk, duehøg, spurvehøg, rørhøg, rød glente og musvåger, inden jeg et par minutter over tre fik øje på noget, som så rigtigt kriminelt ud. En skrigeørn.

Jeg råbte til Lene, at hun skulle hente kameraet og den store linse (og lidt efter også et flash-kort ;-)), hvorefter jeg stolprede ned til engen, hvor fuglen kom i stor højde ind over.

Jeg ringede til Kent Olsen for at få lidt kompetent vejledning udi skrigeørne. Først spurgte jeg, om jeg skulle få teleskop på, og han sagde "ja, for søren - nej, billeder, vi skal nok få den bestemt, hvis du tager billeder!"

Det gjorde jeg så. Jeg knipsede løs. Midt i det hele hamrede en håndfuld F16'ere på øvelse under skrigeørnen. Det larmede, så alting rystede, incl. billederne, men fuglen virkede uanfægtet og sejlede bare mod NNV i de næste minutter uden at slå med vingerne en eneste gang.

Så forsvandt den, Djurslands store skrigeørn, på vej mod Skagen formentlig, hvor de sikkert får den i morgen eftermiddag :-)

En fed art fra matriklen. Endnu en fra Feldballe, fristes man til at sige ;-) Og tak til Kent, som straks dømte klokkeklar stor skrigeørn, da han så billederne. (y)


Foto: Morten DD Hansen

De senest indberettede arter i Naturbasen: