Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

26. maj 2013

En Andrena vaga som ikke kan passe?

Denne bi blev set i min have i Malling d.25.5.2013. Jeg "patruljerer" i denne tid flere gange om dagen derude og kender derfor efterhånden mange af "mine" bier - om ikke af navn, så i det mindste af udseende. Denne er jeg imidlertid helt sikker på, at jeg aldrig har mødt før.

Som jeg husker den, var det en forholdsvis stor bi (~12 mm), med temmelig robust kropsbygning. Den meget blege pelsfarve får mig først og fremmest til at tænke Andrena vaga, men jeg synes ikke, dette burde kunne passe. Da A. vaga udelukkende skulle fouragere på pil, er det vist ingen have-art. Der findes ikke pil i min have, og jeg tror heller ikke, pil findes i ret mange andre af kvarterets haver.

Et yderligere kuriosum: på et af mine andre billeder af denne bi kan man se, at den har et eksemplar af viftevinge-parasitten Stylops melitta siddende mellem et par af bagkroppens tergitter. Jeg har fået det indtryk, at denne parasit har en vis forkærlighed for netop Andrena vaga (selv om jeg er klar over, at den også træffes på andre Andrenaer).

Er der nogen, der har ideer til denne bis ID???

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: