Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. maj 2013

Beskriv en lyd, hmmm - jeg prøver. Kan I genkende ophavet?

I morges, lidt SV for Odense, hørte jeg en fugl, som desværre ikke viste sig, og tiden var ikke til tålmodig venten. Lyden var relativt enkelt - derfor vover jeg forsøget med en beskrivelse i håb om genkendelse hos en af jer. Min nysgerrighed blev nemlig vakt.

Grundlyden: et kort "hyit", der blev gentaget 8-9 gange. De første 3 gange med takt som "kvarttoner" - de følgende 5 eller 6 som "ottendedels". Altså 3 lange pauser mellem "hyit"''er efterfulgt af 5 eller 6 korte pauser.

Jeg kan kun enkelte fuglestemmer og ved ikke, om det var sang eller kald. Har lyttet til et udvalg af stemmer på "Natur og fugle" (DOF), herunder Kær-, Rør-, Have-, Torn- og Gærdesanger, Munk og Rødhals. Dels fordi jeg tror, det er en sanger, dels for at tage nogle af dem, jeg ofte ser på stedet. Der er ikke "bid".

OK - måske ikke meget at gå efter, men kan du føre mig på rette vej? Hvilken fugl siger sådan?

Venlig hilsen

Søren

De senest indberettede arter i Naturbasen: