Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

30. maj 2013

Mose-Post i Råbjerg Mose. Status 30.-5.2013

Undertegnede samt Arne Für Jørgensen var i Råbjerg Mose, juni 2009 under kyndig GPSguidning af salig Bjarne Dragsgaard Nielsen og Aage Pedersen.Det var en storslået oplevelse at se Mose-Posten "på danske hænder/fødder" :-)

Alle 30-40 buske blomstrede og havde det godt. En enkelt stod lidt klemt af en Fyr. Med Aages hjemmesav lettede jeg trykket på denne plante ved at beskære/save i Fyrren -og mistede foriøvrigt mit dejlige armbåndsur ved den lejlighed.

I dag fire år efter begav Aage og jeg os igen til Råbjerg Mose. Efter en besværlig -vandrig -vandring efter Aages gamle notater (y)stod vi lettere udmattede ved voksestedet for Mose-Posten igen (Aage er 76 og jeg 69.....)

-at både Aage og jeg røg i mosehuller -jeg med næsten hele kroppen -Aage med "kun" et ben....gav ekstra "krydderi" på turen.

Men Mose-Posten var ikke i den fine form som for fire år siden. Vi talte 13 blomstrende buske -samt et par lettere visne, men med levende skud.

Desuden en del helt visne planter. Om de vil skyde fra grunden, må tiden vise.

Er de danske vintre for "hårde" ???

Nogen spredningsaktivitet var der ikke -samme areal som i 2009 eller måske mindre...??

Jeg/vi er lidt bekymrede for Mose-Postens skæbne

:-)

Per


Foto: Per Taudal Poulsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: