Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. maj 2013

Hvilken spidshale?

Denne bille blev set i min have i Malling d.31.5.2013. Om størrelsen kan jeg kun sige, at den var 3-4 mm lang. Jeg er nogenlunde sikker på, at det er en såkaldt Spidshale, Anaspis sp., og var egtl. godt tilfreds bare med dét. Men nu har jeg fundet ud af, at man for at komme sagen nærmere gerne skal have et billede af den forfra (ansigtet!), og det har man jo ikke så tit. MEN ved et rent tilfælde fik jeg lidt af ansigtet med på det andet af mine to fotos af dyret, idet det valgte at dreje sig omkring og forlade scenen, inden jeg selv syntes, at fotoseancen var slut. Spørgsmålet er så, om det, man kan se på "ansigtsbilledet", er nok til en bestemmelse. Skarpe og gode fotos er det ikke - som sagt syntes jeg ikke, vi var færdige, men det syntes billen altså!

Men nu må jeg hellere sende mine to billeder. Det første skulle gerne bekræfte, at min foreløbige bestemmelse af billen som en Anaspis i det mindste er rigtig.

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: