Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juni 2013

En Eristalis med upassende træk?

Denne ret store (~11-12 mm, så vidt jeg husker) og robust udseende (dynd)flue så jeg i min have i Malling d.1.6.2013. Jeg nåede desværre kun at få dette ene billede af den, inden den fløj - så jeg aner ikke, hvordan bagkroppen så ud!

Jeg kan se, det er en han af noget, formentlig en Eristalis, og at det ihvertfald ikke er den gulfodede! Ingen midterstribe i ansigtet... og tilsyneladende ingen behåring af øjnene. Jeg har alligevel gættet på Alm. Dyndflue, men denne skal vist have sorte bagfødder, og netop den ene bagfod, som er halvt synlig på billedet, synes tværtimod at være gul (måske. Desværre kom der en blomsterknop i vejen).

Jeg hæfter mig desuden ved, at vingerne virker meget mørke, foruden at jeg synes, dyret holder dem i en for Eristalis atypisk stilling, helt tæt sammenlagt henover kroppen. Kort sagt: jeg kan ikke placere den her flue - måske er det slet ikke en Eristalis. Er der nogen, der kan hjælpe med ID, selv om den vigtige bagkrop ikke kan ses?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: