Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

2. juni 2013

Rundfinnet Radeløv

Efter en tur til Bornholm kom jeg hjem med billeder af to styk Rundfinnet Radeløv i bred forstand. Den ene fra Døndalen og den anden fra en kirkegårdsmur i Rønne.

Jeg har stædigt prøvet at bestemme dem til underart ved hjælp af Flora Nordica, DNNF og diverse tråde på dette forum, hvor emnet er diskuteret. Desværre uden held.

Bladafsnittene er maks. 8 mm lange og sidder spredte nær spidsen af bladet. Dette passer fint med ssp. trichomanes i følge Flora Nordica, som også hævder, at det kun er denne underart, der vokser på Bornholm.

Jeg bliver dog lidt forvirret, for i felthåndbogen her på siden står der, at bladafsnittene sidder modsatte hos ssp. trichomanes og spredte hos ssp. quadrivalens. Altså omvendt af det, der står i Flora Nordica.

Jeg tillod mig at tage et enkelt blad med hjem som belæg af planten fra Døndalen.

Er der nogen, som tør udtale sig om disse to følgende billeder? Hvis ikke, vil jeg lægge dem ind som Rundfinnet Radeløv i bred forstand Asplenium trichomanes s.l.

(Det første billede er fra Døndalen, det næste er fra kirkegårdsmuren i Rønne.)

De senest indberettede arter i Naturbasen: