Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juni 2013

Hvad har svalerne gang i?

Hej.

Jeg bor i et boligområde på landet, hvor der er mange gråspurve. De bygger reder under tagrenderne og i hækkene.

Når foråret kommer flytter svalerne ind - og her er mange! De vil også meget gerne bo under tagrenderne.

Jeg har stået og kigget på svalernes adfærd og jeg undrer mig lidt. Over mit vindue har gråspurvene ynglet de sidste år. Jeg har set dem mase sig ind under tagrenden, set snavset fra reden og hørt ungerne pippe. Jeg er dog ikke sikker på, om gråspurvene er flyttet ind i år, men der er igen en rede.

I dag så jeg en svale, som prøvede at flyve derind flere gange i træk, uden dog at have succes. Der blev skræppet vildt fra reden, men det lød ikke som pippen fra unger, snarere som en vred gråspurv. Samme scenarie udspiller sig under andre tagrender i boligområdet. Jeg kan se, at der er en rede og så forsøger svalerne at flyve ind. Det er ikke altid, at det lykkedes og den giver op.

Vil svalerne have gråspurvenes gode redepladser?

Eller hvad har de gang i?

Mvh

Heidi.

De senest indberettede arter i Naturbasen: