Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

14. juni 2013

Valg af nyt kamera

Jeg har fået muligheden for at købe et nyt kamera, og vil gerne ha nogle gode råd til hvad jeg skal vælge.

Jeg har pt et Canon Powershot SX30 IS og er egentlig ret glad for det, især efter jeg har fået en masse råd herinde fra og har sat mig grundigere ind i de indstillinger der er på kameraet.

Jeg vil dog stadig gerne tage bedre fuglefotos primært.

Min svigerfar har været semiprof fotograf for år tilbage og jeg har lånt hans Canon EOS 450D med tilhørende Tamron telelinse (mener det var 70-300 mm). Dette kamera var jeg dog vildt skuffet over, da jeg faktisk ikke syntes fotokvaliteten levede op til mit eget powershot kamera. Desuden syntes jeg ikke der var nok zoom, og jeg syntes ikke der efterfølgende var stor nok mulighed for at beskære billederne nok på computeren.

Til gengæld var jeg rigtig glad for at fotografere med svigerfars kamera. Det var meget nemmere at finde fuglene i søgeren og det var lækkert at det hurtigt var klar til at tage billeder, både når man lige tænder den og efter man har taget et billede. Men det hjælper jo ikke så meget, når man ikke er tilfreds med kvaliteten af billederne.

Så sådan opsumeret ønsker jeg mig et D-SLR kamera og en telelinse, der kan leve op til en bedre billedkvalitet og mest muligt zoom uden det dog bliver alt for dyrt. Absolut max er 10000,- og gerne mindre.

Jeg er nok lidt Canon fan, og har overvejet EOS 600D, som lige nu er på tilbud hos PhotoCare til 3999,- De har et tilbud hvor man får en 55-250 mm telelinse med, men jeg tror ikke det er zoom nok til mig ;-) Så der ville jeg nok gerne ha en anden telelinse til, helst original Canon, så jeg evt kunne supplere med en extender senere. (Det går jeg ikke ud fra man kan, hvis man fx køber en Tamron linse?)

PhotoCare har også lige nu et par Nikon kameraer på tilbud. Et Nikon D3200 SLR med 18-55 mm + en 55-300 mm VR til 5499,- samt et Nikon D5200 SLR med 18-55 + 55-300 mm VR til 7999,- De virker for mig også som et par fornuftige bud.

Men jeg vil rigtig gerne høre nogle gode råd fra alle jer dygtige folk herinde :)


De senest indberettede arter i Naturbasen: