Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

31. marts 2005

Traners trækhastighed

I forgårs spurgte en af mine aftenskoleelever "hvor hurtigt flyver traner ?" Det ku jeg ikke uden videre svare velfunderet på, så hvad gør en samvittighedsfuld lærer..... måler hastigheden selv.

Onsdag d. 30 marts kl. 19.00 kom 81 traner grusende lavt hen over mit hjem i Lillerød. Efter at ha tastet obsen ind på F&N, kastede jeg mig i bilen og fulgte efter (det bør måske nævnes, at jeg skulle være i Helsingør 19.30 alligevel....)

Et ret naivt forehavende vil man mene, men HA! Præcis 18 minutter senere passerede jeg under flokken, da den krydsede motorvejen ved Humlebæk-afkørslen !

I lige linje havde tranerne bevæget sig 13 km, hvilket gir en hastighed på den strækning på 43,3 km/t. (Læseren bedes venligst undlade at regne MIN hastighed via Isterød ud....)

Med den fart vil det ta fuglene ca. en halv time yderligere at nå Sverige, men så kan der heller ikke være meget opvind tilbage at svæve på. Hvor langt op i det skumrende Skåne fortsætter de inden nattesædet ?

Men et andet spørgsmål er, hvor i Danmark raster de traner, der ikke når over inden det blir mørkt ?

Og de traner, der rapporteres om morgenen eller tidlig formiddag i Nordsjælland..... hvor har de tilbragt natten ???

Christian

De senest indberettede arter i Naturbasen: