Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

16. juni 2013

kvan

Hej, måske dette ikke er det rigtige forum, men jeg har brug for at få verificeret dette billede. Jeg går ud fra det er en kvan??. Den gror vildt på matriklen og er ikke plantet. Billedet her er ikke fra i dag, men fra 2011. Imidlertid vokser de selvsamme planter samme sted og ser sådan ud om meget kort tid. Lige nu med røde stængler og blade.

Jeg vil gerne bruge dem, da jeg ved de i tidernes morgen blev kaldt Nordens ginseng og var vores første helbredende urt i de nordiske lande. Den er rig på c-vitaminer, god til at lave snaps af mm.Imidlertid har jeg aldrig turdet bruge den. Nogen har sagt den er kræftfremkaldende og andre at de vildtvoksende, hvad mine kvan jo er, er giftige.Er det rigtigt. Jeg er faktisk omgivet af dem og temmelig frustreret over ikke at kunne bruge dem. Men først....er det kvan???



Foto: Jane Bøgelund

De senest indberettede arter i Naturbasen: