Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juni 2013

Statslig naturfond

Nogle af de grønne organisationer (DN, Friluftsrådet m.fl.) har drøftet etableringen af en statslig naturfond på en konference. Og der er positive reaktioner fra flere private fonde om, at de godt vil samarbejde og være med, hvis staten også vil stille med midler. De ønsker en etablering så hurtigt som muligt. Den statslige naturfond indgår i Natur- og Landbrugskommissionens anbebalinger.



Men den tankegang advarer kommissionens formand, Jørn Jespersen, imod og udtaler ifølge altinget:

”Det er vigtigt, at alle de organisationer, som gerne vil have gennemført enkelte af anbefalingerne, holder sig for øje, at de skal arbejde for den samlede pakke. Ellers bliver enkelt-elementerne heller ikke til noget efter min bedste vurdering,” siger han med adresse til både de grønne organisationer, som fokuserer på særlige naturtiltag, og til de erhvervsorganisationer, som har særligt blik på forslagene om en ny regulering af landbruget."

(Da Altinget er et betalingsmedium, kan jeg ikke citere større dele af artiklen).

Jørn Jespersen har uret her. Det vil være ønskeligt med en samlet pakke, som man ikke "botaniserer" (d.v.s. plukker selektivt) i. Men det er totalt urealistisk. Især landbrugets effektive og velbetalte lobbyistmaskine står klar til at kvæle alle tiltag, der ikke er til kortsigtet og isoleret fordel for det traditionelle landbrugserhverv.

Hvor meget jeg end ønsker en samlet løsning, der integrerer hensyn til natur og miljø, og ønsker, at natur og miljø ses i sammenhæng, så er det et rigtigt og nødvendigt skridt med en statslig naturfond, der meget snart og i samarbejde med de private fonde m.fl. kan sikre i alt fald noget af arvesølvet, inden det er for sent.

Her er jeg sikkert enig med bl.a. Morden DD. og MIchael Stoltze. Men det er altså enighed om et ret kortsigtet tiltag, ikke om en strategi. Der er altså tale om ambulancetjeneste, og intet andet.

Vi skal naturligvis ikke opgive kampen for en mere fornuftig natur- og miljøpolitik og et natur- og miljømæssigt bæredygtigt landbrug. Kampen for at sikre naturværdierne og biodiversiteten også på det lidt længere sigt.

Men regeringen har foreløbigt skuffet fælt her. Fødevareminister Mette Gjerskov udgør en delvis undtagelse, idet hun trods alt har kæmpet en gæv kamp mod landbrugslobbyisterne, omend uden de store resultater.

Miljøminister Ida Auken har sagt mange rigtige ting, men forløbig næsten intet substantielt gjort for natur og miljø, og hun interesserer sig vist ikke så meget for natur. Politisk korrekt politur kan vi ikke bruge til så meget. :-S

Så lad os få den statslige naturfond hurtigst muligt!

De senest indberettede arter i Naturbasen: