Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

19. juni 2013

Hvor bred er arten Ulv?

Canis lupus inkluderer alle hunde - i nogle navnesystemer. Hvordan er det her hos Fugle&Natur?

Jeg så en stor Canis lupus i et plantagebryn i formiddags. Den kikkede lige på mig - dvs på den bil jeg kørte i. Hovedet virkede firkantet, og facon og størrelse på dyret mindede mig om den historiske hunderace, "Broholmeren".

99% sikkert var det en strejfende gårdhund, men der var mindst ½ km til nærmeste bebyggelse. Og jeg kunne ikke se, om den havde halsbånd. Den luntede selvsikkert i udkanten af en yngre plantning, og med forholdsvis højt rejst hoved i observationsøjeblikket. Desværre er mit indtryk af hovedfaconen ikke troværdigt, da den kikkede lige på mig, men jeg mener ikke at den havde det spidse schæfer-hoved. Den virkede bredflabet.

Jeg kan ikke udelukke det var en vild Ulv. Men tror, at det var indenfor artens "var. familiaris" i bred forstand. Noget var det i alt fald. www.fugleognatur.dk/art2...

Hvor sætter man sådan en obs på plads?

hilsen fra HENRY

De senest indberettede arter i Naturbasen: