Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

25. juni 2013

Iris Spuria på Vestamager.

Jeg har de sidste 30 år fulgt den danske Blå Iris her på Vestamager og i 1993 fotograferede jeg en ca. 10 m2 stor bevoksning af arten midt på Vestamager. Desværre er denne bevoksning af Iris Spuria helt spist op af kreaturer på området.

Nu er man imidlertid ved at indhegne et område på samme mark som Iris Spuria, men p.gr. af Brændeskærmen ifølge artikler i avisen. Heldigvis er der 1 plante af Iris Spuria udenfor de indhegnede og afspiste areale, som ser ud til at have det godt. Dog synes jeg, at man også kunne genindhegne området med Blå Iris, som befinder sig ca. 250 meter syd for det område, som er ved at blive indhegnet i øjeblikket. Iris Spuria er da lige så sjælden og mere imposant end Brændeskærmen og iøvrigt registreret som rødlistet og national ansvarsart.

mvh. Palle Biehl, Robert Jacobsens Vej 91, 3.th., 2300 Kbh.S.

De senest indberettede arter i Naturbasen: