Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

29. juni 2013

Spyd-Vandnymfe med "hestesko-tegn"

Jeg faldt lige over udseendet af en Spyd-Vandnymfe (han) som jeg fotograferede i Sverige i juni 2012.

www.flickr.com......

Linket ovenfor skulle gerne lede til fire billeder af det fotograferede individ (der bliver ædt af en hveps), men ellers er der her link direkte til en af billederne:

flic.kr/p/bWzj2Z

Jeg vil mene det viser en Spyd-Vandnymfe, med hvad der virkeligt viser et tegn på 2. bagkropsled, der leder tankerne hen på Hestesko-V.

Jeg har vist ikke fotograferet et sådant individ før, men det er kendt at tegnene på 2. bagkropsled kan variere enormt hos de fleste Coenagrion-hanner. Hos Spyd-V. vises det i bogen "Libellen Baden-Württembergs Band 1" hvordan tegnene på 2. led går fra intet sort overhovedet, over et normalt spyd, over noget der ligner Hestesko, og ender henne i et kraftigt tegn der ligner flagermus.

Til skræk og advarsel om identifikation ud fra kun en karakter :-)

mvh Erland


Foto: Erland Nielsen

De senest indberettede arter i Naturbasen: