Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

1. juli 2013

En drilagtig sumpsvirreflue

Fluen her blev set i min have i Malling d.29.6.2013. Størrelsen var vel omkring 13 mm (?), men rigtig klart husker jeg kun, at jeg følte mig slået af, hvor LANG bagkroppen var. Jeg mente jo længe, at det måtte være Alm. Sumpsvirreflue, bare et særlig velvoksent eksemplar, eftersom bagkropstegningerne udseendemæssigt passer med denne. Men nu ser jeg på mine fotos, at den for det første synes at mangle mørk midterstribe i ansigtet (hvilket Alm. Sump. skal have), og for det andet, at dens bagskinneben lader til kun at være gule på ca. den inderste trediedel, mens Alm. Sumpsvirreflue skal have gult på ca. de inderste 2/3 af bagskinnebenene.

Jeg har luret lidt på, om det kunne være Hybrid-Sumpsvirreflue, men stadigvæk synes jeg, at selve bagkropstegningerne svarer bedst til den Almindelige. De sidste bagkropsled er bare så pokkers LANGE på denneher!

Kort sagt: jeg er smaskforvirret over denne flue, som ikke rigtig lader sig passe ordentligt ind i de "kendte kasser", så vidt jeg kan se. Er der nogen kyndige, som kan hjælpe med dens ID?

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: