Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

10. juli 2013

Hvilken stor grum rovflue?

Denne rovflue (en hun, såvidt jeg kan se af læggebrodden) tog sig et hvil på min families sommerhusgrund (skov/mosepræget område) i Virksund d.6.7.2013. Sidste sommer, da jeg var helt ny i "insektfaget", så jeg flere gange rovfluen Tolmerus atricapillus på samme matrikel, og umiddelbart antog jeg, at detteher så bare var dette års første observation af samme.

Men min helt umiddelbare reaktion denne gang var en vis gysen, og tanken: "Uha, det var godt nok en ordentlig krabat!" Sådan tænkte jeg aldrig de adskillige gange sidste år, hvor jeg stødte på T. atricapillus.

Denneher flue var så stor, at jeg ligefrem noterede mit bud på dens størrelse ned lige efter observationen (noget, jeg ellers meget sjældent gør). Jeg noterede: "Omkring 20 mm lang." Og selv om der må være en vis margin for fejlskøn, så mener jeg efter at have læst om T. atricapillus i Felthåndbogen, at denne størrelse burde udelukke T. atricapillus.

Der er et par andre rovfluer i Galleriet, der ligner både atricapillus og denne tråds "hovedperson" ganske meget, men disse andre har vist sorte ben; og nogen størrelsesangivelse finder man jo ikke på nogetsomhelst udenfor Felthåndbogen (suk).

Jeg vil være taknemlig for kvalificerede bud på, hvad denne tråds rovflue mon er for een. Men først er jeg lige nødt til at sende et billede mere!

(fortsættes)


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: