Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

11. juli 2013

Er det hus- eller skovsnyltehumle?

D.8.7.2013 stødte jeg på familiens sommerhusgrund i Virksund på denne humle, som jeg først - udfra "stregkoden" (placering af gule og hvide bånd) - antog for at være Lys Jordsnyltehumle, som jeg tidligere på året har observeret i området. Kræet fouragerede på vores brombærblomster, men insisterede konsekvent på at sætte sig så dybt nede i bevoksningen, at mit kameras autofokus nægtede at være med. Og bien var meget hurtig, så manuel fokusering kunne jeg glemme alt om. Følgen var, at det ikke lykkedes mig at få eet eneste bare hæderligt foto af kræet - det her viste hæver sig himmelhøjt over alle de andre i kvalitet, så kan man selv tænke sig til resten!

Nå, til sagen: jeg kan af de elendige, tågede fotos se, at det alligevel IKKE kan være Lys Jordsnyltehumle, for dyret her har orangeagtige/rustrøde hår på bagkropsspidsen. Alt i alt får jeg det til, at det enten må være Hussnyltehumle (Bombus norvegicus) eller Skovsnyltehumle (B. sylvestris).

Både Hushumle og Lille Skovhumle (som de to førnævnte snylter hos) findes i området. Netop samme dag, som jeg så kræet her, fandt jeg også en stor, smuk hushumle på sommerhusmatriklen - den er jeg ellers ikke tidligere stødt på dér. - Der er vel ikke noget at gøre m.h.p. nærmere artsbestemmelse? Ingen små tricks og private vejledende "tommelfingerregler", som man ikke lige kan læse sig til i den allermest banale lekture om emnet????

Vh Elisabeth


Foto: Elisabeth Siegel

De senest indberettede arter i Naturbasen: