Forum-arkiv

 Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juli 2013

Ruderat-ræs i Korsør og på Halsskov i dag

Dette er mest henvendt til ruderatfloristerne, men andre må meget gerne læse med. :-)

Lige hjemvendt fra Norge havde Per Hartvig lagt besked om, at han gerne ville have mere info om Mur-Gåsefod i Korsør/Halsskov, så min obs på F&N af arten kunne komme med i AFD.

Min obs tilhørte den sydlige Korsør-rude, - så langt så godt

Men hvorfor ikke også få arten med fra den nordlige Halsskov-rude?

Og jeg har da bemærket, at to andre typiske Korsør/Halsskov-ruderatplanter på linje med Mur-Gåsefod også er sjældne jf. deres udbredelseskort på F&N. Så hvis jeg i løbet af i dag, hvor jeg alligevel skulle til min gamle hjemby i anden anledning lige kunne finde Mur-Gåsefod i nord samt de to andre arter, så ville det jo være fint. 8-)

De to andre er Hirschfeldia inca og Sinapis alba . Gider ikke skrive deres danske navne, idet førstnævnte art af uransagelige grunde har fået et grimt navn, og den anden bør hedde "Hvid", når den hedder alba på latin.

Nå, men tilbage til sagen (som jeg slet ikke har nævnt endnu): Først rundt i downtown Korsør www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge - hvor jeg ikke fandt de arter, jeg havde i fokus. Til gengæld fandt jeg for tredje gang inden for tre år Kamhåret Fingeraks www.fugleognatur.dk/gallery... - men det er lidt underligt, at der kun er registreret disse tre obser af arten på F&N. Det kan bare ikke passe, at den ikke er observeret andre steder i landet end i Sydvestsjælland!?

Nå, men tilbage til sagen igen (som jeg etc.): Så en længere ilmarch ned gennem Halsskov, mens resten af familien var optaget af andet www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge www.fugleognatur.dk...lokpic_showlarge - igen resultatløst!! Jeg er ikke i tvivl om, at jeg kunne finde alle de tre ruderatarter på Halsskov, hvis jeg dedikerede tre dage til opgaven, men det gør jeg ikke. Planterne løber ingen steder hen, og de er nok ganske ligegyldige overfor, om de kommer med i AFD-udgivelsen senere på året.

Og nu, endelig, til sagen: Jeg ledte også efter en helt fjerde planteart, der i 1970erne og 1980erne på linje med de tre ovennævnte ruderatplanter var en hist-og-her-plante i Korsør/Halsskov: Musehale.

Nu er det så jeg tænker, at når jeg i dag ikke fandt en eneste af disse fire plantearter, kan det så skyldes, at disse er særligt følsomme overfor pesticidbekæmpelse (især det almindeligt anvendte round-up). Plantepesticiderne havde jo en storhedstid fra begyndelsen af 1980erne og et godt stykke op i 90erne, og ... ... ...

... ... kan det tænkes, at disse kemiske produkter er skyld i, at Mur-Gåsefod, Hirschfeldia incana, Sinapis alba og Musehale er gået fra hist-og-her-plante til status: sjælden/extinct?-plante?

Nogen der har lignende eller anderledes erfaringer?

Hilsen

John

PS: Undskyld, hvis ovenstående er lidt rodet opstillet, men det er sent, og jeg har bare prøvet at forklare sagen fra den ene ende til den anden.


De senest indberettede arter i Naturbasen: