Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juli 2013

Flyvende larver??

Hej Forum, Har lige oprettet mig her på siden, da jeg har brug for hjælp.

På mit havebord fandt jeg den anden morgen ca. 8-10 hvide maddiker/larver. De fleste var døde, men der var enkelte levende. De er ca. 6-10 mm lange, og jeg har lagt et par billeder af dem op.

Der var også nogle der var brunlige, men efter at have forsøgt at tørre dem af bordet smattede de ved den mindste berøring - jeg tror de var gået i forrådnelse.

Min første tanke var at det var maddiker fra en spyflue, hvorfor hele bordet og stolene blev sprøjtet med gift, og derefter gennemgik en grundig afvaskning med Ajax.

Her til morgen var der så igen 5-8 døde maddiker på bordet, hvilket jeg undrede mig noget over.

Jeg gik op på husets 1. sals terrasse, og stod og funderede over hvor de kunne komme fra, og pludselig ser jeg at der er en livlig aktivitet af hvepse, der kommer op mellem terrassebrædderne, bærende på disse maddiker, og når de begynder at flyve, når de kun ca 1 meter ud over kanten, hvorefter de taber pusten, og både de og maddikerne ender på min havebord - problem solved (i).

Men hvad er det de flytter på, og hvorfor??

Skal jeg sprøjte?

Håber på en forklaring

God sommer!


Foto: Michael B

De senest indberettede arter i Naturbasen: