Velkommen til arkivet

Her finder du arkiverede artikler og forumtråde fra Naturbasens nu lukkede hjemmeside "Danmarks Fugle og Natur".

Du kan benytte det nye forum "Artsbestemmelse", hvis du har brug for hjælp til identifikation af dyr, planter eller svampe fundet i Danmark.

Opret ny artsbestemmelse

18. juli 2013

Måske en udenlandsk Sort Natskygge

Sort natskygge er en variabel art med nære slægtninge i udlandet. Jeg er aldrig blevet klar over, hvor mange af disse slægtning, man kan finde som indslæbt til Danmark. Nogle af dem kan kendes på at stænglen har ekstra kirtler eller hår.

Arten Amerikansk Natskygge (Solanum americanum) skulle kunne kendes på, at den ligner en Sort Natskygge, hverken med ekstra hår eller kirtler, men til gengæld med en ru-kantet stængel og næsten skærmformet blomsterstand. Desuden er frugten større, blomsten mindre og selve planten ofte kraftigere - end hos arten Solanum nigrum.

Sådan noget lignende har jeg set et par gange i Danmark. F.eks. en enkelt igår som ukrudt i Strynø By. Der kommer et par billeder.

Den ligner imidlertid Sort Natskygge så meget, at jeg ikke tør udtale mig om, om den skulle være artsforskellig.

Håber på kommentarer fra eventuele trådkikkere, som kan have undret sig over store natskygger med groft rukantede stængler.

hilsen fra HENRY


Foto: Strynø By den 17. juli 2013. Havekant.

De senest indberettede arter i Naturbasen: